Kysy!

Nopein tapa selvittää mikä peli olisi sopiva juuri sinun ryhmälle on soittaa meille, tai kysyä asiasta sähköpostitse. Autamme mielellämme!

Kuvan perusteella

Mikä peli näyttää kiinnostavalta? Moni valitsee pelin kuvan ja esittelytekstin innoittamana. Pelin nettikuvalla pyrimme esittelemään pelin perustunnelmaa, vaikka kuva ei kerro suoraan itse pelihuoneesta.

Tarinan perusteella

Escape Room-pelissä tarina etenee tehtävien kautta. Kun pelaajat saavat kätköjä auki, löytyy uusia esineitä, oivalluksia ja käänteitä. Pelissä on myös tietty missio, joka antaa pelille suunnan ja määränpään. Missio voi olla paljon muutakin kuin ulos pääseminen annetun ajan sisällä.

Pelien tarinoita voi karkeasti luokitella kolmeen lohkoon: mysteeri, seikkailu ja kauhu.  Minkälaisesta ympäristöstä innostut? Nostalgisesta, elegantista, karusta, satumaisesta, teknisestä tai pelottavasta ympäristöstä? Monessa pelissä on myös “twisti”: peli voi esimerkiksi alkaa elegantin näköisenä, ja sitten yhtäkkiä muuttua joksikin muuksi.

Valitse siis peli, jonka tarina ja missio kutkuttavat heti alusta!

Esteettömyyden perusteella

Onko ryhmässäsi liikuntaesteisiä pelaajia? Fabianinkadun toimipisteessä meillä on kolme peliä, joita voi pelata rullatuolissa: Jälkeä jättämättä, Heartbroken House ja Lumottu. Lisäksi pelit Dinner Party ja Twin Daggers ovat osittain esteettömiä.

Valitettavasti toimipisteessä ei ole inva-vessaa.

Pelin vaikeusasteen perusteella

Keskimääräinen ulospääsyprosentti

Mitä suurempi osa ryhmistä pääse ulos pelistä annetun ajan sisällä, sitä helpommaksi peli luokitellaan. Kuitenkin olemme myös huomanneet että ulospääsyprosentti vaihtelee ajan kuluessa. Osittain se riippuu myös peliohjaajasta.

Peliohjaaja seuraa peliäsi ja toimittaa tarvittaessa vihjeitä. Hyvät vihjeet ovat aina uskollisia pelin tarinalle ja parhaassa tapauksessa jopa kehittävät tarinaa.

Koska tarina antaa pelille logiikan ja tavan millä “peli ajattelee”, tämä ajattelu sopii toisille paremmin kuin toisille. Olemme lukuisia kertoja nähneet miten aloittelijat suorittavat vaikeaksi luokitellun pelin erittäin hyvin, kun taas paljon pelanneet voivat joutua vaikeuksiin helpohkoksi luokitellussa pelissä.

Kun peliä rakennetaan, siihen keksitään uusia ja ennen näkemättömiä tehtäviä ja teknisiä ratkaisuja.  Samalla kun pelit kehittyvät, myös pelaajat kehittyvät.  Kun peli on pyörinyt noin vuoden, isoina haasteina koettuja tehtäviä osataan jo odottaa ja ratkaista helposti.

Kun valitset pelin, ei siis kannata tuijottaa liikaa vaikeustasoa!

 

Viimeinen vihje: Minkä vain pelin valitset, pakopeli tuntuu aina ihmeelliseltä. Et siis voi valita väärin 🙂