Om du aldrig har spelat flyktspel tidigare
Idén kan väcka osäkerhet och prestationsångest. Efter ditt första spel kommer du dock att veta att det är roligt och engagerande – och du kan knappt vänta på att spela igen.
Ett flyktspel är inget intelligenstest.
Flyktspel uppskattas av helt vanliga människor. För att lösa spelet behöver du andra förmågor än logiskt tänkande, såsom experimentlust, öppenhet och bra samarbetsförmåga.
Att komma ut är inte det viktiga.
Du kan alltid lämna rummet genom att trycka på nödknappen. Om du känner att du verkligen inte vill spela längre så kan du när som helst avbryta spelet.
Varje uppgift i spelet är en liten utmaning som är intressant att lösa. Du kan inte lösa allt på en gång, så du får njuta av varje uppgift steg för steg. En uppgift kan vara svår för vissa och enkel för andra, men varje uppgift är ett äventyr och en utforskande resa.
Ibland kör man fast, och det är faktiskt en del av tjusningen med flykt. Det är en fantastisk känsla när hjärnan först känns helt tom och sedan plötsligt knäcker gåtan. Dessutom övervakar spelvärden spelet och kan ge ledtrådar vid behov.
Efter spelet förklarar spelvärden gärna logiken bakom uppgifterna och visar hur man kunde ha löst de uppgifter som blev olösta. Trots sitt namn handlar flyktspel sällan om att fly. I de flesta spel är uppdraget mycket mer spännande än så. Ni kan njuta av spelet och berättelsens svängar och överraskningar utan någon press att hinna ut inom en timme.
Lägg märke till berättelsen innan spelet börjar.
I bra flyktrum hjälper berättelsen dig att gå vidare och förstå vad du gör och varför. Som historiens huvudperson har du ett tydligt uppdrag och allt du gör är kopplat till det. Spelmästaren kommer att ge dig en kort bakgrundshistoria innan spelet börjar för att sätta er i rätt stämning.
Utforska och kommunicera.
Något användbart kommer alltid att hittas – ett tecken, ett föremål, en strömbrytare, ett hål, en bild, en hemlig dörr eller en olåst skrivbordslåda. Ett bra sätt för ditt lag att börja spelet är att sprida ut er i rummets olika hörn och berätta högt för varandra vad ni hittar.
Dubbelkolla fakta och försök igen.
Ett vanligt misstag, även för erfarna spelare, är slarv. Uppgifterna kan lösas väl, men de uppenbara ledtrådarna förbises. Så kontrollera och dubbelkolla: även om du inte hittat något viktigt i ett skåp kan din lagkamrat göra det. Och om ett lås inte öppnas trots att du har rätt kod, kan det vara så att någon annan lyckas. Ibland hör spelvärden “Det här funkar inte!” när problemet inte är spelet utan spelarna själva.
Ifrågasätt er själva.
Vi är alla fångar i vårt eget tankesätt, och flyktrum är ett fantastiskt verktyg för att inse det. Om du har försökt lösa en utmaning utan framgång är det värt att ifrågasätta ditt tillvägagångssätt. Kan problemet angripas från en annan vinkel? Om den fyrkantiga klossen inte går in i det runda hålet kan man anta att den runda klossen ännu inte har hittats.
Tänk inte för mycket.
Barn och unga är ofta bra spelare eftersom de är öppensinnade, uppmärksamma och inte har några förutfattade meningar om hur saker borde vara. I flyktspel kan även vuxna träna dessa uppfriskande egenskaper. Varför inte prova något annorlunda?
Som första spel rekommenderar vi:
- Without a Trace
- Dinner Party
- The Great Vanishing Act
Ha så kul och lycka till med spelet!